yashasn

yashasn azarbayjan

Saturday, September 18, 2010

ماهی انجل(فرشته ماهی)ا


شناخت و نگهداری ماهیان انجل (فرشته ماهی)

ماهی آنجل یا فرشته ماهی تقریبا جزو زیباترینها و پرطرفدارترین گونه اب شیرین محسوب شده و نگهداری ان هم کنار ماهیان صلح جو امکانپذیر و لذت بخش میباشد.در ایران قیمت نسبتا پایینی داشته و انواع ان به وفور یافت میشود.در ادامه متن اطلاعاتی در مورد ماهی انجل اورده شده که امیدوارم مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد

به ادامه متن توجه کنید


نام گروه ماهیان:cichlidae
نام خانواده: انجل(فرشته ماهی)
حداکثر طول: 15 سانتی متر
سطح شنا: میان آب
مکانهای جاگیری :میان تخته سنگهاو گیاهان و جلبکها
نور مناسب: روشن ، بدون تابش مستقیم آفتاب
همزیستی: سازگار با تمام ماهیان صلح جو
تغذیه: غذای خشک و زنده
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما 26درجه سانتی گراد – پی اچ خنثی 7 الی 7.5
رفتار و نوع تولید مثل : تخم گذار، ماهیان بالغ آن از زیباترین ماهیان اکواریومی هستندماهی صلح جو ئی بوده و تقریباً نیاز خاصی ندارد در عین حال نسبت به آب آلوده دارای نیترات حساس است. تفاوت های ماهی نر و ماده بسیار کم است . مخرج ماهی ماده قبل و بعد از تخم ریزی متورم است.
شناخت و نگهداری:انجل یا فرشته ماهی دارای انواع متعددی است، انجل یکی از زیبا ترین ماهیها به حساب می آید و از طرفداران زیادی برخوردار است. آنجل باله بلند چلگیس، آنجل نیم تنه مشکی، آنجل ببری، آنجل سفید، آنجل مشکی، آنجل باله بلند دودی، آنجل باله بلند نقره ای آنجل هایی هستند که در ایران تکثیر و پرورش یافته اند. اکثر علاقه مندان به این ماهیها برای انتخاب ماهیهای مولد خوب باید تعدادی از آنجلهای جوان، شاداب و سرحال و بدون نقص باله و عضو را به صورت گروهی در شرایط عالی نگهداری کنند. از بین آنهایی که با همدیگر جفت می شوند برای تکثیر و پرورش جدا کنند.
وطن فرشته ماهی مرکز آمازون و رودخانه های منشعب از آن است و به دلیل اینکه ماهی آنجل در منطقه زیستی وسیعی پخش بوده از فرمها و رنگهای متنوعی برخوردار است.از انواع آن p . eimekei بیشتر در بازار عرضه و تکثیر میشود .امروزه تمام آنجل های پرورشی در آکواریوم به نوع pterophyllum scalare تعلق دارند.
آنها به بلندی 26 سانتیمتر و طول 15 سانتیمتر میرسند
دمای  22 تا 24 درجه سانتیگراد برایشان ضروری است . برای جلوگیری از تلفات تخم و نوزادان باید دمای آب در حدود 27 تا 30 درجه سانتیگراد باشد. انواع بالغ نیز در دمای کمتر از 20 درجه سانتیگراد دچار بیماری قارچی میشوند که معمولا به سادگی قابل معالجه است


تغذیه:خوراک فرشته ماهی لارو پشه ، کرم توبیفکس و بچه ماهی است ولی از گوشت گاو ، میگو ، جگر و تخم مرغ پخته نیز تغذیه میکنند. آنچه مهم است تنوع غذایی برای ماهی آنجل لازم است.
در سالهای اخیر رنگها و فرمهای باله زیبایی از ماهی آنجل را تولید کرده اند که آنجل سیاه از طرفداران بیشتری برخوردار بوده ولی حساستر است
تنها تعداد کمی از نوزادان آنجل های سیاه به رنگ مشکی در آمده و بقیه رنگ اولیه خود را خواهند داشت . همین نتیجه در ماهی انجل یا اسکالار دم چادری ( چهل گیس ) سیاه نیز مشاهده شده است.انواع اصیل تر آنجل ، مثل فرشته ماهی دم چادری معمولی یا ماهی انجل دودی از نظر وراثت پایدارتر هستند.در سالهای اخیر آنجل های قرمز رنگ نیز پرورش داده شده اند . در آمریکا موفق به تکثیر و پرورش نوعی اسکالار طلائی شده اند.

pterophyllum altum
 یا آنجل چهل گیس گهگاه در بازار یافت میشود که دارای باله پشتی و مخرجی بسیار طویلی بوده و پوزهای باریک و کشیده دارد . وطن این نوع رودخانه های اورینوکو Orinoco بوده و از آنجل معمولی قدری کوچکتر است.

No comments:

Post a Comment