yashasn

yashasn azarbayjan

Sunday, September 19, 2010

گلاس فیش or glass fish

شناخت و نگهداری گلاس فیش(ماهیان شیشه ای)
گلاس فیش یا ماهی شیشه ای یکی دیگر از گونه های زیبای اب شیرین است که دارای بدنی شفاف، کشیده و کوچک هستند و اجزای داخلی بدن کلاس فیش ها قابل مشاهده است. بیشتر در سطح میانی اکواریم شنا میکنند.دم و باله های اکثر ماهیان کوچک تا بزرگ از گزند انها در امان نخواهند بود.اکثر گلاس فیشهای موجود در بازار با تزریق مواد رنگی، موجود هستند که دوام رنگ ها 3 تا 4 ماه میباشد

اطلاعات کامل در ادامه متن
شناخت:گلاس فیش یا ماهیان شیشه ای متعلق به خانواده Chandidae یا Ambassidae شامل همه ماهیانی است كه دارای بدن شفاف می باشند . آنها بومی آسیا به خصوص پاكستان ، هند ، نپال ، بنگلادش ، میانمار و تایلند بوده و تا اندازه 9-8 سانتی متری رشد می كنند . بدن ماهی بسیار كوچك بوده و دارای نقاط سیاه و قرمز بر روی فلس ها است . نخاع ماهی از میان بدن آن قابل مشاهده می باشد . این ماهیان به آرامی در آبها ، چشمه های تمیز ، كانالها ، استخرها و در شالیزارها شنا می كنند . آنها شناگرهای ماهری در سطح میانی آكواریم ها بوده و در اسارت در صورت ایجاد شرایط مناسب آب ، در سلامت كامل خواهند بود .آنها با تتراها ، بارب ها ، راس بوراس ، ماهی رنگین كمان ، live bearers ، گورامی و كت فیش سازگار هستند . بیماری مرسوم آنها پوسیدگی باله ها و آلودگی پوستی است .   
شرایط زیستی:كیفیت پایدار آب ، درجه حرارت و سطوح PH از شرایط زیستی این ماهیان می باشد . دمای آب بین 30 – 26 درجه و PH 8/6 و 7 مناسب است . بعضی از گونه های گلاس فیش در آبهای لب شور نیز زندگی می كنند . ماهیان اهلی زندگی گروهی را ترجیح می دهند . تمایل آنها به گاز گرفتن باله های سایر ماهیان به خصوص اگر محل زندگی به اندازه كافی بزرگ نباشد ، زیاد است . در محیط وحشی آنها گوشتخوار بوده و به همین دلیل به غذای گوشتی تحت شرایط آكواریوم علاقمندند .
با وجود اینكه گیلاس فیش های وحشی تقریبا شفاف هستند ولی اغلب به منظور تجارت ، مواد رنگی غیرسمی به دلیل ایجاد رنگ های نئون درخشان به ماهی تزریق می شود كه دوام رنگ تا 4-3 ماه می باشد . عملیات رنگ كردن موجب استرس ماهی شده و مستعد بیماری می شوند و نیز تزریقات منجر به تلفات شدید ماهی می گردد . بررسی اخیر در كشور انگلستان نشان می دهد كه بالغ بر 40% گلاس فیش های رنگی به ویروس لنفوسیت ها معروف به قارچهای پنبه ای مبتلا می شوند
انواع ماهیان شیشه ای
4 گونه از این ماهیان شامل : Chanda ranga , C lala , C nama & C baculis عموما" برای تجارت در نظر گرفته می شوند .
گونه Chanda ranga معرف به گلاس فیش هندی یا گلاس perch هندی دارای بدنی فشرده از پهلو ، گاهی اوقات دارای اشكال تخم مرغی می باشد . پیشانی ماهی برجسته ، پشت ماهی كمانی شكل دارای 2 باله مجزا به اضافه یك باله بلند مخرجی است . بدن شفاف ماهی در بازتاب نور به رنگ كهربایی مایل به سبز رنگین كمانی مشاهده می شود . باله ها شفاف هستند . رنگ بدن بستگی به محل زندگی ماهی دارد . آنها تحت شرایط نورهای فرابنقش یا در آكواریوم های مدرن دارای لایه های تاریك با بهترین رنگ قابل مشاهده اند . حداكثر اندازه قابل دسترسی 9 سانتی متر است . آنها به آب با شرایط PH بین 5/8 – 7 و دمای بین 30- 28 درجه نیاز دارند و اضافه كردن 5/1 – 1 % نمك به آب ایده آل است .نرها دارای رنگ زرد بیشتری هستند و در فصل تخم ریزی ، رنگ آبی رنگین كمانی در حاشیه باله های پشتی دیده می شود .
C lala معروف به گلاس فیش هندی در نواحی خلیج دهانه رودخانه ها كشور هند ، تایلند و میانمار یافت می شوند . ماده ها برخلاف نرها دارای رنگ آبی در حاشیه باله های پشتی و مخرجی نمی باشند . این ماهیها در دنیای وحش در گروههای بزرگ دیده می شوند به همین دلیل بهتر است به صورت گروهی در آكواریوم نگهداری شوند . سختی متوسط آب با PH بیش از خنثی ( 5/7 – 2/7 ) و دمای آب بین 26 – 24 درجه ( 25 درجه ایده آل است ) برای این گونه مناسب است . آنها غذای زنده را به جای غذاهای پولكی و پلت ترجیح می دهند . این گونه در آكواریوم حاوی گیاهان آبی به دلیل شرایط مناسب آب تكثیر می یابد .
C nama معروف به glass-perchlet دراز یا گلاس فیش هندی بومی خلیج دهانه رودخانه ها در شبه قاره هند می باشند . در تجارت ، بیشتر گونه های این ماهی را با رنگهای فلورسنت رنگ می كنند . سختی متوسط آب با PH كمی بیش از خنثی برای آنها مناسب است . دمای آب می تواند بین 28 – 26 درجه باشد اما در هر صورت آنها در محیط های سردتر یا گرم تر بخوبی سازش می یابند . به دلیل لب شور بودن این ماهی ، آب با شوری پایین برای آنها مناسب است . نرها دارای باله های كمی بلندتر و رنگ های روشنتری می باشند . این نوع ماهی در شرایط اسارت تكثیر می یابد .
C baculis با عنوان گلاس فیش Burmese كوچكترین آنها در بین گلاس فیش ها است . آنها صلح جو اما خجالتی بوده و محل های آفتابی را ترجیح می دهند . كمی شوری آب با PH 7 و دمای 27-24 درجه برای آنها مناسب است . آنها شناگرهای سطوح میانی آب و گوشتخوارند . تغذیه با غذاهای پولكی برای آنها مشكل است . حداكثر اندازه آنها 4 سانتی متر است.


No comments:

Post a Comment